WEKO3
アイテム
動機づけと自己効力感の変化が大学生の学習意欲に与える影響
https://tama.repo.nii.ac.jp/records/264
https://tama.repo.nii.ac.jp/records/2644b01347f-ca0a-4ce5-95a0-1afd8727fe3e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
063-074小山.pdf (592.2 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-03-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 動機づけと自己効力感の変化が大学生の学習意欲に与える影響 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Examination of How Raising Students’ Motivation and Self-efficacy Positively Influences Their Desire for Learning | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習意欲 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 外発的動機づけ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 内発的動機づけ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己効力感 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Motivation for learning | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Extrinsic motivation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Intrinsic motivation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Self-efficacy | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
小山, 知子
× 小山, 知子× KOYAMA, Tomoko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 大学教員はそれぞれの授業において、学生の学習意欲を引き出しながら全体をマネジメントしていく役割を担っている。内発的動機づけ、外発的動機づけ、自己効力感の向上につなげる取り組みと授業は多くの学生の学習意欲にポジティブに影響し、キャリア形成にもつながっていくことが明らかになった。また受講生と教員とのコミュニケーションを強化することで欠席・遅刻などの自己管理に苦慮している学生を内発的に動機づけることもあることが検証された。 Faculty members play an important role in managing their class, while bringing out students’ motivation for learning. This paper shows classes that take in methods ancillary to raising students’ intrinsic motivation, extrinsic motivation, and self-efficacy have positively influenced many students in their motivation for learning, and helped to pave the way for their career development. It also verifies that the improvement of communications between teachers and students has intrinsically motivated those students who were struggling to overcome their faults in self-discipline, such as absence and tardiness. |
|||||
書誌情報 |
紀要 en : Bulletin 巻 7, p. 63-74, 発行日 2015-03-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 多摩大学グローバルスタディーズ学部グローバルスタディーズ学科 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18838480 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12419269 |