WEKO3
アイテム
自己決定理論の 6 つの下位理論を通して見た ゲーミフィケーションの動機づけ要素の概念的分析
https://tama.repo.nii.ac.jp/records/1352
https://tama.repo.nii.ac.jp/records/1352fd33d410-b347-4b98-b126-ddd18a7bb2d0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-28 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Conceptual Analysis of Motivational Elements of Gamification as Viewed Through the Six Sub-theories of Self-Determination Theory | |||||
言語 | en | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自己決定理論の 6 つの下位理論を通して見た ゲーミフィケーションの動機づけ要素の概念的分析 | |||||
言語 | ja | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | gamification | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | motivation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | intrinsic | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | extrinsic | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ゲーミフィケーション | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | モチベーション | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 内因性 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 外因性 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
言語 | ja | |||||
著者 |
マックフェイル, コンラッド
× マックフェイル, コンラッド× |
|||||
著者(英) | ||||||
姓名 | Conrad, McPhail | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This literature based conceptual study seeks to build upon previous work into the relationship between educational gamification and motivation, as explicated by the principles of Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000). Key published works on gamification have been examined, by situating them within the framework of the six sub-theories of Self-determination Theory, with the aim of providing insight into the factors of gamification which significantly impact learner motivation. Brief summaries of the six sub-theories (Causality Orientations Theory, Cognitive Evaluation Theory, Basic Psychological Needs Theory, Organismic Integration Theory, Goal Contents Theory, and Relationships Motivation Theory) are offered, followed by a discussion of studies which address specific aspects of each model. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿は文献に基づく概念研究であり、自己決定理論(Deci & Ryan, 2000)の原則によって説明される教育用ゲーミフィケーションとモチベーションの関係をめぐる既存の研究を発展させることを目的とする。ゲーミフィケーションに関する主要な論文を、自己決定理論の 6 つの下位理論の枠組みの中に位置づけながら検討し、学習者のモチベーションに大きな影響を与えるゲーミフィケーションの要因を明らかにしようとした。6 つの下位理論(因果性志向理論、認知評価理論、基本的心理的欲求理論、組織的統合理論、目標内容理論、関係性動機づけ理論)を短く要約した上で、各モデルの特定の側面を対象とした諸研究について考察している。 | |||||
書誌情報 |
紀要 巻 15, p. 51-62, 発行日 2023-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 多摩大学グローバルスタディーズ学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18838480 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12419269 |