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アイテム
自動運転レベル4 における関与者の義務と責任およびデータ記録 : ドイツの改正道路交通法を手がかりに
https://tama.repo.nii.ac.jp/records/1241
https://tama.repo.nii.ac.jp/records/124130463d32-b537-452f-9c26-8691786e29d6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2022-03-07 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自動運転レベル4 における関与者の義務と責任およびデータ記録 : ドイツの改正道路交通法を手がかりに | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Obligations and Responsibilities of Participants and Data Recording in Automated Driving Level 4: Inspired by Germany’s Revised Road Traffic Law | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自動運転 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | データ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 責任 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関与者 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 遠隔監視 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Automated Driving | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Data | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Obligation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Responsibility | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
樋笠, 尭士
× 樋笠, 尭士× HIKASA, Takashi |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では、混在空間におけるレベル4 自動運転の社会実装に向けた喫緊の課題(製造者、運行者、遠隔監視者、乗客の義務は何か、また、事故発生時に各人に刑事責任が生じるか、ならびに、生じるとした際の刑事責任の内容は何か)を解決するために総合的研究を行う。レベル4 を許容するドイツ改正道路交通法新設規定の閣議決定案と修正案の異同を分析し、改正および修正案の趣旨・意図・射程を論じた。加えて、遠隔監視者、製造者、乗客、保有者それぞれの義務が何かを、国土交通省のガイドラインおよび警察庁の報告書との比較も踏まえ、考察する。かかる各義務から、実際に刑事責任が問われ得るかを検討し、設例1・2 に見られるように、(運行・製造)業者にとって関心事の高い、「遠隔監視者や乗客は刑事責任の主体となるか」、に対する回答を得た。そして、本稿は、個人情報保護および事故調査における証拠保全の観点でデータに関する日本とドイツの異同をEDR を中心に分析し、ドイツの道路交通法1g 条から示唆を得て、日本におけるレベル4 の社会実装に向けた課題を顕在化させる。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper analyzes the differences between the proposed cabinet decision and the proposed amendment to the new German revised Road Traffic Act regarding Level 4 automated driving, and discusses the purpose, intent, and scope of the amendment and the proposed amendment. In addition, the obligations of the remote observer, manufacturer, passenger, and owner are discussed, based on a comparison with the guidelines of the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism and the report of the National Police Agency. From each of these obligations, we examined whether criminal liability could actually be imposed, and as seen in Examples 1 and 2, we got an answer to the question of whether remote monitors and passengers are subject to criminal liability, which is a major concern for (operators and manufacturers). Furthermore, the differences between Japan and Germany in terms of data protection and preservation of evidence in accident investigations were analyzed, with a focus on EDR, and suggestions were made from Article 1g of the German Road Traffic Act. | |||||
書誌情報 |
経営・情報研究 多摩大学研究紀要 en : Tama University Journal of Management and Information Sciences 巻 26, p. 49-68, 発行日 2022-02-01 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 多摩大学経営情報学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13429507 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11140277 |