@article{oai:tama.repo.nii.ac.jp:00001243, author = {森田, 純恵 and 紺野, 登 and MORITA , Sumie and KONNO, Noboru}, journal = {経営・情報研究 多摩大学研究紀要, Tama University Journal of Management and Information Sciences}, month = {Feb}, note = {IoT/AI の時代が本格化して日本の製造業のサービス化は、急激に加速している。一方で、企業の時価総額の世界のトップは、平成の30 年間で日本企業の独占から米国IT 企業(GAFAM)へと変化した。本稿では、知識創造企業であるダイキンとアップルを1)日米の世界観の違い、2)知識経営の有効性の視点から分析する。ナラティブなものづくりのための戦略を「空調ソリューション」のシナリオで提言、「知識創造経営における共同体的企業体の必要性」を導く。, With the real IoT/AI era, the Services strategy in Japan’s manufacturing industry is accelerating rapidly. On the other hand, for the past 30 years, in terms of market capitalization of Global companies, Japanese companies dominated the world’s top position in 1989, the current top position is occupied by US IT companies (GAFAM). In this paper, I have analyzed the key success points of the efforts of the knowledge-creating companies Daikin and Apple from the perspectives of 1) differences in worldviews between Japan and the U.S. and 2) the effectiveness of knowledge management. It proposes a scenario of“ Air Conditioning Solutions” for Narrative Manufacturing created, and leads to the fact that it is“ the Need for a Community Enterprise for Knowledge-creation Management”.}, pages = {81--95}, title = {ナラティブなものづくりのための「空調ソリューション」シナリオ活用 : 知識創造経営における共同体的企業体の必要性}, volume = {26}, year = {2022}, yomi = {モリタ, スミエ and コンノ, ノボル} }