@article{oai:tama.repo.nii.ac.jp:00001000, author = {McShane, Edward}, journal = {紀要, Bulletin}, month = {Mar}, note = {Despite growing empirical evidence of the effectiveness of data-driven learning (DDL), its popularity is hindered by perceptions that it is unsuitable for beginners, and requires student and teacher training as well as technology in the classroom. This pilot study measures the effectiveness of a paper-based DDL activity aimed at teaching vocabulary to low-level EFL learners. It also demonstrates how a DDL activity can be implemented in a technology free classroom, without the need for student or teacher training. Beginner level students in an intact university EFL class received DDL vocabulary instruction combined with more traditional methods. Pre and post-tests revealed significant gains for vocabulary items that received DDL instruction, while items that only received traditional instruction and control items showed no significant gains., データ駆動型学習(DDL)については、その効果に関する実証研究が進んでいるものの、初修者には不向きであるとか、IT 機器そのものの必要性や、学習者と教員の機器を使用するための訓練が必要であるという認識により、広く行われるまでには至っていない。本稿は、外国語として英語を学ぶ初級レベルの学習者への語彙指導に紙媒体のDDL 活動を取り入れて、その効果を測定するパイロットスタディーである。その中で、IT 機器や学習者・教員の訓練も要さずにDDL は実行可能であることも示す。大学の初級英語のひとクラスを対象に、伝統的な手法と組み合わせてデータ駆動型の語彙指導を行った。指導の前後に行ったテストの結果では、DDL活動を行った語彙項目にはかなりの得点上昇が見られたが、伝統的な方法で指導した語彙項目、およびコントロール群の語彙項目では得点の上昇は見られなかった。}, pages = {59--75}, title = {Paper-based Data-driven Learning for Beginners in a Japanese University EFL Class}, volume = {10}, year = {2018}, yomi = {マクシェイン, エドワード} }